Wednesday, November 12, 2008

Budak Kelantan

“Kehidupe jaoh bezo…” 

Tagline hok nih pung buat Budiey raso nok gi tengok filem ni untuk kali keduo. Meme tok puah. Raso mace jolo koh oghe Kelate nih jahat mace dalam filem nih. Jange cayo sangat sebab meme ceghito nih hanya ceghito semato-mato. Tapi Budiey dok segho… meme ado oghe Kelate kito hok jadi samseng kat KL. 

 

Tulah, mace ceghito nih, mencalarkan imej oghe Kelate hok baik-baik. Tak semuo la hok jahat nyo… ado hok baik pun ado. 

Nok suko tengok Jaha bilo jupo ngan Buchek tuh… habih takdok Amerika dio, siap suruh Bbong berhenti kat tepi jale nok kasi maso kat Buchek gi semaye sejik. Huhu… 

 

Menate jahat la Jaha nih siap jual tino… sebelung jual tuh, dia baham dulu tino tuh. Menate ni baso baik demo! 

“Tujuh tahung aku duk sini Chek, duo tahung mulo-mulo jah aku khijo… lepah tu aku segho malah aku begheti. Tapi jual tino sedap Chek. Rezeki aku mughoh nga tino. Aku keceh pulok sene buleh. Mulo-mulo aku pakai sendiri. Lepash tu lamo-lamo aku jual.” 

 

Lepas tu, budiey suko maso jaha oyak ko saing dio… 

“Kito kalu jahat pun Li, jangan sekat oghe buat baik.” Kiro ado la jugok jiwa baik dalam hati Jaha nih. 

Hok nakal sekali bilo Jaha keno sindir. Sebab bilo saing nga Buchek, jaha mace nok jadi baik sikit. 

“Aaaah, tok amerika doh la saing nga budok sejik (masjid)” 

 

Budak Kelantan adalah filem yang dikatakan unik dan berani kerana menjadikan fenomena penghijrahan anak Kelantan ke ibu negara Kuala Lumpur sebagai latarbelakang ceritanya. 

 

Sememangnya, Kelantan dari segi kebudayaan dan politiknya adalah sebuah negeri yang menarik dan sentiasa mencetuskan kontroversi. Budak Kelantan juga, sebagai suatu filem berunsurkan negeri tersebut, dijangka akan membangkitkan berbagai tanggapan yang kritis. 

post dari asscrewz

No comments: